Dans deg frisk!

ill_dansDans er en kjempefin og sammensatt mosjonsform, som ikke bare er godt for kroppen men også for sjela! Når du kan slippe deg løs og bevege kroppen til musikalske rytmer øker det både pulsen og livsgleden. Du blir  rett og slett glad av å danse!

Mange har vel hørt om Zumba, men mange treningssentere og aktivitetsgrupper tilbyr andre stiler dans som treningsform i dag. Men det er slett ikke nødvendig å benytte seg av organiserte tilbud heller. Setter du på din favorittmusikk kan du jo dra med deg partneren, barna eller naboen på en liten svingom på stuegulvet? Venter du på kaffetrakteren eller kopimaskinen på jobb, er det kanskje en kollega som setter pris på en venteswing eller pausetango?

FORDELER MED Å DANSE

• variasjonen av bevegelsene øker styrken og bevegeligheten i leddene dine

• bevegelse og høy puls forbedrer kondisjonen din og forbrenner kalorier

• koordinasjonstrening stimulerer hjernen og konsentrasjonen din

• du styrker skjelettet fordi dans er en vektbærende form for trening (du bærer din egen vekt)

• du forbedrer balanse og holdning, og styrker mage og rygg

• alle kan gjøre det

 

Ønsker du veiledning men har ikke tilbud i nærheten av deg? Det finnes flere dvd’er med zumba eller danseopplæring, og det er også flere fine klipp du kan lære av på youtube.