Hva er et godt kosthold?

ill_kosthold

Et variert kosthold anbefales for å oppnå gunstige helseeffekter og for at kroppen kan ta opp viktige næringsstoffer på en optimal måte. Mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk er helsefremmende, samtidig er det bra å begrense mengder rødt kjøtt, sukker og salt. Inntak av noen matvarer reduserer risiko for sykdom, mens andre matvarer kan øke risikoen (som for mye salt og mettet fett).

En enkel huskeregel er TALLERKENMODELLEN

Tallerkenen deles i tre like deler:
1. En tredel skal fylles med grønnsaker.
2. En tredel med poteter/ris/pasta/korn.
3. Den siste delen fylles med fisk/kjøtt/egg/belgvekster.

Klikk her for å laste ned Helsedirektoratet sin kosthold-plakat

11 RÅD FOR ET GODT KOSTHOLD

1. SPIS VARIERT

Dette og energibalanse (neste punkt) er de mest sentrale rådene for et sunt kosthold). Et variert kosthold innebærer mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

2. HOLD ENERGIBALANSEN

For å opprettholde normalvekt (og dermed unngå flere helseplager) er det viktig å ha fokus på hva du spiser og drikker i forhold til hvor fysisk aktiv du er i hverdagen. Finn en balanse mellom energiinntak fra mat og energiforbruket ved fysisk aktivitet.

3. MINDRE SUKKER I HVERDAGEN

Vi får i oss mye sukker i mat og drikke, særlig i brus, godteri og saft. Mange matvarer inneholder alt naturlig sukker. Derfor bør du begrense matvarer med tilsatt sukker i kostholdet.

4. SPIS MINST 5 OM DAGEN

Et velkjent råd om å få i deg minst 5 enheter frukt og grønnsaker daglig. Fruktjuice har også noen av disse næringsstoffene, men husk at dette er et alternativ med mer syre og relativt høyt energiinnhold.

5. SPIS GROVE KORNPRODUKTER

Grove kornprodukter inneholder mye fullkorn og fiber, og er sunnere enn fine kornprodukter. Velg derfor grovt med lavt innhold av fett, sukker og salt.

6. SPIS FISK OFTERE

Ha fisk til middag 2-3 ganger i uka, og gjerne også som pålegg. Anbefalt mengde i uka er 300-450 gram, og minst 200 av disse burde være fet fisk (som ørret, sild, makrell eller laks).

7. VELG VANN SOM TØRSTEDRIKK

Vann trenger vi for å opprettholde normale kroppsfunksjoner, dekke væskebehovet vårt og det er kalorifritt.

8. VELG MATOLJER OG MYK MARGARIN

Tommelfingerregel: jo mykere smøret/margarinet er, jo mindre mettet fett inneholder det. Vi ønsker de mer gunstige umettede fettsyrene enn de mettede som finnes i smør, kokosfett og palmeolje.

9. VELG MAGERT KJØTT

Hvitt kjøtt, rene råvarer og magre kjøttprodukter er et bedre valg for helsa enn rødt og bearbeidet (røkt/saltet/konservert) kjøtt.

10. SPIS MINDRE SALT

Brød og kjøttprodukter bidrar til mye salt i kostholdet. Begrens salting av maten og velg matvarer med lite saltinnhold. Natriumsinntak øker faren for blant annet høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer.

11. VELG MAGRE MEIERIPRODUKTER

Helmelk, fløte, smør og fet ost inneholder mye mettet fett. Magre meieriprodukter har lite fett, salt og lite tilsatt sukker, og burde være del av dine daglige kostvaner. Meieriprodukter tilfører også kroppen sunne mineraler som kalsium og jod.

Denne informasjonen er hentet fra nettsiden helsenorge.no

Ønsker du å vite mer om næringsstoffer, vitaminer og mineraler i ulike matvarer, advarsler knyttet til disse, eller har spørsmål om hygiene og oppbevaring? De offentlige helsemyndighetene har gode nettsider hvor du kan finne informasjon: