Din psykiske helse


ill_mental helse
I Norge vil omtrent halvparten av oss rammes av psykiske plager eller lidelser. Det betyr at du mest sannsynlig møter en eller flere personer i løpet av dagen som også sliter. Det kan være en fattig trøst. Men det kan være godt å vite at det ikke er et svakhetstegn – det er mer vanlig enn du tror. Ofte går vi alene med tankene, og det er ofte en lang og kronglete vei mot en bedre mental helse. Det som er krevende og vanskelig kan bli litt lettere med litt hjelp fra andre. Under finner du en oversikt over hvem du kan kontakte. Vi har også noen enkle tips og linker til nyttige sider her på nettet.

HVEM KAN JEG RINGE?

• ved kritiske eller livstruende situasjoner ring Øyeblikkelig hjelp: 113 (forklar hva som har skjedd, adressen du ønsker hjelpen til og telefonnummeret du ringer fra)

• er det ikke en akutt situasjon: kontakt fastlegen din eller nærmeste legevakt

• trenger du noen å snakke med kan du ringe: Mental Helses hjelpetelefon 116123 eller Kirkens SOS 815 33 300.

• oversikt over ulike informasjon- og hjelpetelefoner finner du her på helsenorge.no

• Helsenorge 800HELSE (800 43 573) er opprettet for å hjelpe deg med å finne frem til riktig helsetjeneste. Åpent hverdager kl 08.00-1530.

 

KAN JEG GJØRE NOE SELV?

Dersom du sliter med depresjon og vanskelige tanker i hverdagen er det faktisk noe du kan gjøre selv. Her er noen enkle tips som kan være veldig effektive.

Snakk med noen. Er det vanskelig å snakke med de nærmeste eller venner og bekjente, hør med fastlegen din om kommunens psykiske helsetilbud. De fleste har psykiske sykepleiere som kan låne deg et øre. Noen ganger er det godt bare å få tømt hodet litt eller rydde opp i det som kan virke kaotisk. Andre kan hjelpe med å henge problemene på knagger slik at du enklere kan tas ned og gjøres noe med.

• Skriv ned tankene dine. Det er et godt verktøy for å sortere tankene dine.

• Avslutt dagen med å notere 3 positive ting fra dagen din. Det kan virke for enkelt, men dette er effektiv kognitiv terapi. Hjernen din hører på deg og det du forteller den. Etter en stund vil du kunne føle deg mer positiv og legge bedre merke til de gode tingene livet byr deg hver dag. Det kan være noe så enkelt som at sola varmet panna di, at du spiste noe godt til middag, et smil fra en fremmed på gata eller en klem.

• Fysisk aktivitet. Gode råd går aldri ut på dato. Kroppen din produserer endorfiner (hormon) når du bruker musklene og er i fysisk aktivitet. En rask gåtur, en løpetur, styrketrening, sykling eller en skitur er ikke bare godt for kroppen men også sinnet. En tur i skogen kan også gi deg den roen du trenger for å kunne ta en prat med deg selv. Fysisk aktivitet vil også hjelpe deg å redusere fysiske smerter og stress.

• Våg å stå i det. Aksepter at du har utfordringer og at det er du selv som må ta jobben med å komme deg opp igjen. Dessverre finnes det ikke en knapp som sletter det vonde og restarter systemet. Det er en kamp du må tørre å ta og som kan ta mye tid. Men husk at du ikke behøver å gå den veien alene, mange vil ønske å heie deg i mål.

 

NYTTIGE LINKER:

• Rådet for psykisk helse har nettsiden psykiskhelse.no

• om psykisk helse på helsenorge.no

sinnetshelse.no