Slutte å røyke?

R¯YKESLUTTDu vil raskt merke positiv effekt av å stumpe røyken! Normal puls, normal kroppstemperatur og blodtykk, bedre ånde, bedre smaks- og luktesans, økt lungekapasitet og mer energi. Du reduserer risikoen for hjerteinfarkt og andre sykdommer og vil merke at du er mindre trøtt, hoster mindre og er mindre tett. Om ikke alt dette er motivasjon nok, vil du også merke at du får mer penger i lommeboka!

HVORDAN SKAL JEG FÅ DET TIL?

• Bestem deg! Skriv en liste over alle gode grunner til å slutte og hvorfor du ønsker å slutte. Ta denne fram hver gang det blir vanskelig.

• Motivér deg selv! Bestem deg for milepæler og gi deg selv en premie for hver gang du når en av disse.

• Bekjemp abstinensene! Drikk et glass vann. Sug på en pastill. Spis en gulrot. Snakk med venner og familie, eller ring røyketelefonen. Vurdér andre hjelpemidler som nikotinplaster eller tyggegummi.

• Aktiviser deg mot rastløsheten! En god treningsøkt eller en gåtur kan også hjelpe på humøret. Finn på et kreativt prosjekt, gjør håndarbeid eller vask huset når du kjenner at du blir rastløs eller føler for å ta opp en røyk.

• Vær forsiktig med alkohol og kaffe! I koselig selskap og lystig lag er det lettere å sprekke, og bare én sigarett er ofte nok til å sette røykfrie uker og måneder tilbake til start. Vær sosial, men vær bevisst!

• Skaff deg en heiagjeng! Venner, familie og kollegaer kan være gode støttespillere. Si det til noen slik at det er noen du kan snakke med og som heier på deg. Kanskje det er noen som vil slutte sammen med deg?

Få hjelp av fastlegen din, din frisklivskontakt eller røyketelefonen 800 400 85.

 

NYTTIGE LINKER

slutta.no

tips for røykeslutt på helsenorge.no

Hva skjer i kroppen når du slutter å røyke? (NHI)